Racing day
Om 07.15 uur staat er en riante
file richting circuit voor de camping. Het grasveld naast de camping stroomt
langzaam vol met auto’s en één iemand ziet ons koffie drinken. Even later
slobbert hij dankbaar zelf een bakkie weg. De beste man wil er zelfs een euro
voor geven maar je snapt dat zoiets niet gaat gebeuren………. Het grasveld is
snel vol en je ziet drommen mensen naar
het circuit wandelen. De meesten gaan een plekje in de Brons-sector innemen
echter om 07.00 uur zijn de mooiste plekken op Brons al lang bezet door die-hards die
er bij het krieken van de dag al gaan zitten. Er is nog iets dat opvalt en dat
ik niet veel heb gezien tijdens onze Formule 1 tripjes. Hele gezinnen zien we lopen, en allemaal een
petje en shirtje van Max aan. Hele groepen supporters die zich voor de dag van
vandaag in speciaal gemaakte t-shirts hebben gestoken. Het is verbazingwekkend
hoe de Max Factor zichtbaar is in het publiek. Is dit een voetbal interland? Het
lijkt er wel op en later op de dag dringt zich de vergelijking met voetbal of
misschien wel handbal nog een keer op. Je leest verderop waarom.
Dit is Willie !! |
Oranje fans. |
Rond een uurtje of 9.15 zijn wij
ook klaar om voor de laatste keer deze dagen de klim te maken naar het hoogste
punt van het circuit. Tribune zilver 4, blok B, rij 16, stoelen 18 en 19! We willen voorkomen dat we op het voetpad langs het
rechte stuk vast komen te zitten. In onze tribune area is voldoende te doen,
een ijscoman, koffie, koude drankjes en eigen toiletten en schaduw. Bij de Boulanger
in het dorp scoren we voor de laatste keer dit weekeinde een heerlijk vers
stokbrood belegd met tonijn, sla, tomaat, komkommer, heerlijk om straks boven
bij de tribune op te eten.
De laatste paar honderd meter naar
het circuit zijn ongelofelijk. Wat een drukte! Het doet ons denken aan de GP
van Spanje die we bezochten tijdens de hoogtij dagen van Fernando Alonso toen op
één zondag 130.000 bezoekers geteld waren op het circuit in Montmelo. Werkelijk
ongelofelijk. Het Oranje-gevoel dringt zich hier ook weer op. Het lijkt wel of
de GP in Nederland wordt verreden. Snel passeren we de eerste kaartcontrole.
Daarna even wat oponthoudt bij de tascontrole en door….
Verrassend snel bereiken we onze
tribune. Binnen 1 uur en 45 minuten nadat we van de camping zijn vertrokken
drinken we een bakje koffie en eten we ons stokbrood op. We zien nog net de
laatste ronden van de sprintrace van de GP2 klasse. Niet veel later doen de
Porches nog 11 ronden hun best maar het publiek en wij schenken hier niet veel
aandacht aan. Die aandacht is er wel als een bonte stoet met oude of antieke en
bijzondere auto’s voorbij komt. Straks zullen daar de coureurs in zitten en
niet veel later hoor je aan het gejuich op andere tribunes waar de ‘drivers
parade’ zich bevindt.
Het levert altijd weer een leuk plaatje op maar nog belangrijker is dat ze na deze voorstelling hun raceoverall aantrekken en zich opmaken voor de start van de
In de eerste 'oude Mercedes' Lewis Hamilton. |
Het levert altijd weer een leuk plaatje op maar nog belangrijker is dat ze na deze voorstelling hun raceoverall aantrekken en zich opmaken voor de start van de
2016
BELGIAN GRAND PRIX
Je ziet de rij bij de toiletten groeien want iedereen moet nog snel even. En dan stroomt de tribune gestaag vol. We hebben een mooi plekje midden op de tribune met zicht op het grote scherm langs het circuit. Zie het filmpje.
Naast mij zit een vrolijke Deen als supporter van
Magnusson. Ik zie en ruik waarom hij al zo vrolijk is. Gaat een lange dag
worden voor hem. Dan valt mijn oog op een petje twee rijen voor mij www.winties.com en ja hoor, Luuk, de broer
van buurvrouw Moniek, zit twee stoelen voor mij. Grappig, we schudden elkaar
even de hand. Hij verblijft ook op een van de campings rond het circuit.
Het Nederlandse deel inclusief de
schrijvers van deze blog met hun Ferrari petje en t-shirt zijn vol verwachting
over de race. Gaat het Max lukken om een tweede Grand Prix te winnen? Tuurlijk, want Rosberg wordt in de eerste bocht gepakt. Als dan om 14.00 uur de lampen uitgaan
en de auto’s richting beroemde eerste bocht
La Source stormen blijkt na de bocht dat je hier de race niet kunt
winnen maar wel kunt verliezen. In ieder geval leverde dit voldoende stof tot
napraten op. De mega klapper van Magnusson heeft invloed op mijn Deense buurman, hij
pakt z’n biezen en vermaakt zich de rest van de race bij het biertentje achter
de tribune. Al met al beleven we een
heel vermakelijke race en een mooi podium. Ander kleurtje met Max op één van de treden was nog
mooier geweest maar het is even iet anders.
Na afloop van de race rest niets
anders dan terug naar de camping. Wat wel weer even leuk is en een stuk
comfortabeler loopt is dat we over het circuit, de racetrack, terug mogen
lopen. Waar een half uur eerder de auto’s nog met 300+ voorbij reden lopen nu
weer dezelfde gezinnetjes als die we bij het begin van de dag zagen. De schade die de impact van de auto van Magnussen in de bandenstapels heeft gehad is enorm en souvenirjagers lopen nog net niet met een vergrootglas naar stukjes bodywork te zoeken. Indrukwekkend is het hellingspercentage van de beroemdste bocht ter wereld Eau
Rouge en gelukkig kunnen wij hem afdalen.
Eau Rouge naar beneden! |
Via de vanaf nu beruchte bocht La Source, waar de ellende vanmiddag begon, lopen we het circuit af richting camping. De auto’s staan al stil in het dorp,
met draaiende motor en de neus richting autosnelweg LUIK (B) en AACHEN (D) Dat gaat
nog wel even duren. Door wegwerkzaamheden bij Luik is daar maar één rijstrook
beschikbaar en op de matrixborden verschijnt het advies om via Aachen en
Heerlen naar Nederland te reizen.
Wij zijn nog lang niet zo ver. Op de camping smaakt het kopje koffie naar nog
één. Daarna brengt een koel colaatje wat verfrissing. We pakken onze spullen in en douchen ons nog
snel even. Nadat we de administratieve zaken met camping 68 hebben geregeld
rijden we meer dan tevreden de camping af. Na 100 meter willen we de N640 Rue de
Sart op om naar de autosnelweg te rijden. Een matrixbord verbiedt ons in te
rijden echter gebrek aan toezicht en zelfcontrole, toch doen want het is de
kortste route naar de A27. Daar staat een file van hier tot Tokio dus we rijden
verder richting Jalhay en als we dan nog een keer de A27 passeren en de file
niet opgelost is rijden we naar Eupen, eenmaal daar draaien we snel de A3
richting Aachen (Aken) op en plannen de eerste stop bij de eerste de beste parkplatz met
een restaurant. Het wordt Ruraue Ost. We we hebben geluk want meer mensen
gebruiken dit als eerste stop. Pfjieuw! Tikkie druk. Het duurt een minuut of 45 nadat je besteld hebt
maar dan krijg je ook een heerlijke schnitzel met zigeunersaus en frieten. Koud
colaatje bij en je krijgt weer kleur op de wangen. Tijdens het eten raken we in
een leuk gesprek met een stel Limburgers die juist van de ……….. F1 Spa komen. Maar
goed het eten is op we willen naar huis en nadat we elkaar een goede reis
hebben gewenst gaat het verder richting huis. Het is appeltje eitje, 23.30 uur
zijn we thuis. 19.45 uur vertrokken in Francorchamps en een uurtje in het wegrestaurant
gezeten. Dat ging lekker snel. Even de
spullen uitladen en elkaar bedanken voor de gezellige dagen en dan zit het er
weer op.
Het waren geweldige dagen. We hopen dat jullie mee hebben kunnen
genieten via deze blog en graag tot een volgende keer. Maar dat wordt een
kwestie van plannen en onderhandelen. Of andersom. En misschien wel crowdfunding! Deze week nog wel evalueren
en zaten nog wat koude biertjes in de koelkast van de camper.
Au revoir!
Oja, kijk nog even bij GP Update voor deze leuke foto. We hebben de man, sorry..... Leeuw, op de warmste dagen over het circuit zien lopen. We hebben hem ook even zonder de Leeuwe-muts op gezien, petje af!!
De Nederlandse Leeuw
Oja, kijk nog even bij GP Update voor deze leuke foto. We hebben de man, sorry..... Leeuw, op de warmste dagen over het circuit zien lopen. We hebben hem ook even zonder de Leeuwe-muts op gezien, petje af!!
De Nederlandse Leeuw
Jouw blog geeft een mooie impressie van de alles in en rondom het f1-circuit. Ik lees dat je ook in Spielberg bent geweest. Weet jij of de kaartcontrole ook controleerd of de persoon bij de kaart hoort? Ik heb 2 kaarten maar beide op mijn naam staan. Nu wil n kameraad mee en ik durf niet te garanderen dat het gaat lukken.
BeantwoordenVerwijderen